NATHALIE DAOUST


Impersonating Mao


In Montreal geboren verändert Daoust die Grenzen zwischen Fantasie, Identität und Realitätsflucht. Für ihr letztes Projekt ‘Impersonating Mao’ fängt sie das alternative Leben von Zhang ein und sichert dieses. Zhang ein Imitator von Mao Zedong, dem Gründer der Volksrepublik China.

 

Der Begriff Imitator wird oft im Zuge von Spaß und Entertainment genannt. Allerdings hat Zhang eine viel tiefere Erfahrung. Er lebt eine Hommage an eine längst vergangene Zeit. Die detaillierte Ausführung von Zhangs Darstellung ist mehr als nur eine Parodie, es ist eine Kunst. Es hilft ihm der Realität zu entfliehen und bietet ihm Hilfe mit den Alltagsproblemen.

 

Beim ersten Anblick von Zhang als Mao auf dem Tiananmen Platz war Daoust sofort fasziniert von der sorgfältigen Zusammenstellung der alternativen Identität. Völlig bezaubert von der Realitätsflucht und dem Verkörpern einer Ikone kehrte Daoust später nach Beijing zurück, um den Imitator intensiv zu fotografieren. Die Kompositionen der Portraits variieren. Manche sind surreal durch die Natur der Situation und andere sind eine Referenz der historischen und politischen Wichtigkeit von Mao Zedong durch das Nachstellen von Fotos aus der Zeit als Mao regierte. In einem Versuch beides, Realität und Symbolik, darzustellen hat Daoust verschwommene und scharf entwickelte Bilder nebeneinandergestellt. Dies soll den Kampf zwischen Realität und Vorstellung, Vergangenheit und Gegenwart, Nachstellung und Echtheit darstellen.

 

Durch den fotografischen Prozess hat Daoust versucht auf der Reise des Imitators durch die Vergangenheit teilzunehmen. Sie vernachlässigte moderne Ansätze im Zuge eines traditionellen Ansatzes. Alle Bilder entstanden auf abgelaufenen, chinesischen Filmrollen und wurden auf altem Faserpapier produziert, um den Effekt zu erzeugen, dass die Vergangenheit auf eine Art und Weise Realität geworden ist. Die Portraits haben einen altertümlichen Look erhalten wobei ein gelbliches Harz als Sigel dient. Dadurch werden die Bilder in der Zeit eingeschlossen.

 

"Impersonating Mao" is concerned with uncovering the alternate life of Zhang, an impersonator who assumes the appearance and bearing of Mao Zedong, founder of the People’s Republic of China. Captivated by his quest for self-escapism and his embodiment of one of China’s most iconic historical figures, Daoust’s portraits extract an activity that goes beyond parody to reveal the impersonators desire to flee reality and pay personal homage to a by gone era.

 

Montreal born, Nathalie Daoust negotiates the boundaries between reality and imagination, which she uses to address ideas of fantasy, identity and escapism. For her latest project, ‘Impersonating Mao’, Daoust is concerned with capturing and preserving the alternate life of Zhang, an impersonator who assumes the appearance and bearing of Mao Zedong, founder of the People’s Republic of China.

 

The term impersonator widely conjures up notions of joviality and entertainment however for Zhang the experience is a far deeper one, touching on the ritualistic and spiritual act of a personal homage to a by-gone era. Meticulous in his execution of Mao, Zhang’s “performance” is much more craft and far less parody. The undertaking fulfills his desire to flee reality, offering refuge from the struggles of everyday life.

 

On first witnessing the impersonator posing as Mao in Tiananmen Square, Daoust was immediately intrigued by his careful construction of an alternate identity. Captivated by his quest for self-escapism and his embodiment of one of China’s most iconic historical figures, she returned to Beijing some time later and photographed the impersonator extensively. The settings and compositions of the portraits vary; some are a nod to the surreal and illusive nature of the situation while others reference the historical and political importance of Mao Zedong, by re-creating original photographs taken of Mao during his reign. In an attempt to capture what is both imagined and real, Daoust has juxtaposed well-focused areas against blurred and over-exposed areas. This is suggestive of the tug of war between reality and imagination, past and present and imitation and authenticity.

 

Through the photographic process Daoust has sought to participate in the impersonators journey back in time. Abandoning modern methods in favor of a traditional approach, she shot the images on a collection of expired Chinese film and processed them on archival fiber paper, the desired effect of an imagined past has to an extent become a reality. The portraits have attained an archaic look, a coating of amber resin serves as a seal – thus encapsulating the images in time.



Impersonating Mao, 2012

 

60 x 90 cm

Edition: 25 + 1 AP

 

 Ink Jet Print auf Hahnemühlen Paper

 

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