ELISKA BARTEK


Fotogramme / Cliché Verre


Das autonome Bild

 

Auf der Suche nach dem „autonomen Bild“, auf der Suche nach Motiven jenseits des Naturvorbildes, begibt sich die Künstlerin Eliska Bartek. In der geistigen Tradition eines Jaromir Funke steht sie, der im Fotogramm eine „fotografische Poesie, die die Form entdeckt“ erkannte. Der österreichische Fotohistoriker Timm Starl hat darauf hingewiesen, dass die Protagonisten des Fotogramms die Technik stets als eine Methode jenseits des Fotografischen beschrieben haben. So ist es etwa Floris M. Neusüss, der sagt: „Das Photogramm hat ... mit der Linsenphotographie überhaupt nichts zu tun.“ Starl schreibt: „Das Fotogramm ist die Spur, wogegen die Fotografie bloß auf sie aufmerksam macht.“ Und so ist es auch im Werk der 1950 in Novj Jicin in der Tschechoslowakei geborenen Eliska Bartek, die in Berlin und Luzern lebt.

 

Die Künstlerin legt sich nicht auf ein Medium fest, in den vergangenen Jahren sind immer wieder auch Fotogramme entstanden, die als „Zeugnisse von erratischer Bewegung“ verstanden werden wollen. Stets ist es auch der Zufall, dem hier Möglichkeit gegeben wird, sich zu entfalten. Bartek ist vom Licht fasziniert, das in die fotografische Schicht des Papiers eindringt – das Material tief durchleuchtet.

 

Lyrisch, poetisch sind diese Bilder, diese geheimnisvollen Silhouetten, die dem Alltag abgerungen werden, doch auf eine andere, ambigue Sphäre hinweisen – jenseits der Realität. Deutlich sind die Spuren, welche die Fotogeschichte in diesem Werk hinterlassen hat. Konstruktivismus, Dadaismus und Surrealismus taugen noch heute als Vorbild, auch Talbots „Photogenic Drawings“ und viele andere Künstler der fotografischen Avantgarde des frühen 20sten Jahrhunderts. Die Galerie bietet Barteks Fotogramme als gerahmte, kleinformatige Silbergelatine-Unikate an.

 

Text-Ausschnitt aus Zeitschrift: PhotoKlassik, Ausgabe 1, 2013 von Marc Preschke


Photograms

 

Her photogramm series share a fascination with the role of light in photography, appearing as a Demiurge giving form to the overwhelming world and its elements, thus creating artistic reality. They capture its characteristics - constant change, instability and momentariness. This light is not stopped by the surface of reality but reaches deeper, into materiality itself. Similarly, our reception of Eliška Bartek's art does not end with simply enjoying the visual aspect. See mor of her work here

 


Installationview from exhibition in Feb. 2010
Installationview from exhibition in Feb. 2010

 

AMBIGUITY

 

We may define Eliška Bartek's work as an attempt to tame the expression of light in photography and art. Her recordings are mainly in blackand white. This series consists of photograms taken without a camera, lyrical and poetical images that show after-views of silhouettes juxtaposed with shadows of accidental interferences by daily life. By recording light

and form or intuitive states of existence, Bartek stresses the character of an ambiguous reality and how it passes on to either ambiguity or apparent nothingness.

 

Through linear and geometric arrangements,originating from the intentional motion of the camera and static points of light, Bartek builds her own reality. Inspired by reality and simultaneously reaching beyond the reality image, the nature of Bartek's works is still recognisable, yet they present a new realm of being - the light structure in a space and its mirror image preserved in a photograph. The artist's works relate to traditions in photography from her own country and abroad. She works in the spirit of Constructivist and Geometric

Photography as well as Dada and Surrealism. Her pieces resemble Talbot's Photogenic Drawings - images of objects that were exposed to light on photosensitive paper, a technique frequently adopted by avant-garde artists in the inter-war period, such as Laszlo Mohly-Nagy and Christian Schad or Czechia's Jaromir Funke, František Drtikol, Jaroslav Rössler and Eugen Wikovský. These artists experimented with the effects of light, by placing objects and forms of different transparency on a photosensitive surface, which then was exposed to stable or movable light sources.

 

Her photogramm series share a fascination with the role of light in photography, appearing as a Demiurge giving form to the overwhelming world and its elements, thus creating artistic reality. They capture its characteristics - constant change, instability and momentariness. This

light is not stopped by the surface of reality but reaches deeper, into materiality itself. Similarly, our reception of Eliška Bartek's art does not end with simply enjoying the visual aspect.

 

Magda Durda-Dmitruk

Director of 5th Warsaw Festival of Art Photography 2009, Poland

 


Fotogramme / Photograms

& Glasklischee Drucke / Cliché Verre.

 

Unikate
30 x 40 cm
Fotogramm
Silbergelatine Prints



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