ANDREAS MÜLLER-POHLE


Digital Scores (after Nicéphore Niépce), 1995–1998


Die früheste erhalten gebliebene Fotografie ist Gegenstand einer Bildserie, in der die analoge Fotografie durch den digitalen Code in alphanumerische Zeichen übersetzt wird. Das Bild von Nicé phore Niépce, “Blick aus dem Arbeitszimmer” von 1826, hatte eine Belichtungszeit von vermutlich acht Stunden und konnte so keinem menschlichen Blick je entsprechen. Dieses Bild wurde digitalisiert, die in sieben Millionen Bytes verschlossenen Informationen in alphanumerische Zeichen übersetzt und auf acht Quadrate verteilt. Die für den menschlichen Blick unlesbaren Tafeln enthalten die vollständige binäre Beschreibung der frühesten Fotografie. Die Zeit der Repräsentation ist so in die Repräsentation der Information umgewandelt.

 

Hubertus von Amelunxen

Here the earliest known photograph is the subject of a series in which analog photography is translated into alphanumeric signs by means of the digital code. “View from his study,” taken by Nicéphore Niépce in 1826, required an exposure time of presumably eight hours and could thus never correspond to the human gaze. This photograph was digitized, the information contained in the seven million bytes translated into alphanumeric signs and distributed over eight squares. The panels, unreadable for the human eye, represent the complete binary description of the oldest surviving photograph. The time of representation is thus transformed into the representation of information.

 

Hubertus von Amelunxen

 



Digital Scores (after Nicéphore Niépce), 1995–1998

 

Iris Giclée Print

8 Bilder: je 66 x 66 cm 

Edition: 8 + 1 AP

 

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Digital Scores in Solo Exhibitions


2014 Prague City Gallery, House of Photography, Prague

2012 The Brno House of Arts, Brno, Czech Republic

2011 Photo Edition Berlin, Berlin

2005 Galeria Stary Browar, Poznan

2004 Muzeul Literaturii Române / Romanian Literature Museum, Bucharest

2003 Museum für Photographie, Brunswick

2002 Gallery Ississ, Kyoto, Topek Building, FotoFest, Houston

2000 The Museum of Contemporary Photography, Chicago

2000 Galerie Esther Woerdehoff, Paris

1999 Altes Rathaus, Göttingen

1998 Mücsarnok / Kunsthalle, Budapest

1998 Galéria Goethe-Institut, Budapest

1997 Galerie Condé, Paris

1996 Gallery 111, Thessaloniki

 

Digital Scores in Group Exhibitions


2016 “The Memory of the Future. Photographic Dialogues Between Past, Present and Future”, Musée de l’Elysée, Lausanne
2016 “Emanations: The Art of the Cameraless Photograph”, Govett-Brewster Art Gallery/Len Lye Centre, New Plymouth, New Zealand
2015 “Nicéphore Niépce en héritage”, Musée Nicéphore Niépce, Chalon-sur-Saône
2015 “Lichtbild und Datenbild – Spuren Konkreter Fotografie / Light Image and Data Image – Traces of Concrete Photography.” Museum im Kulturspeicher, Würzburg
2014 “(Mis)Understanding Photography. Werke und Manifeste.” Museum Folkwang, Essen
2013 “Something Other Than Photography: Photo & Media.” Edith-Russ-Haus for Media Art, Oldenburg
2012 “What is a Photograph?” New Orleans Museum of Art, New Orleans
2011 “L’objet photographique, une invention permanente.” Maison Européenne de la Photographie, Paris
2006 “Wahr-Zeichen. Fotografie und Wissenschaft.” Technische Sammlungen Dresden/Museen der Stadt Dresden
2006 “Alterazioni. Le materie della fotografia tra analogico e digitale.” Museo Fotografia Contemporanea, Milan
2002 “Situated Realities. Where Technology and Imagination intersect.” Maryland Institute College of Art, Baltimore; Art Center College of Design, Pasadena; Minneapolis College of Art and Design, Minneapolis
2001 “ex machina: Über die Zersetzung der Fotografie.” Neue Gesellschaft für Bildende Kunst / Künstlerhaus Bethanien, Berlin; Galerie Schüppenhauer, Cologne
1999 “Das XX. Jahrhundert. Ein Jahrhundert Kunst in Deutschland”, Staatliche Museen zu Berlin, Neue Nationalgalerie, Berlin
1997 “Analog – Digital”, Museum für Photographie, Brunswick
1997 “Photography After Photography”, Institute of Contemporary Art, Philadelphia “Photography After Photography”, Finnish Museum of Photography, Helsinki
1996 “Photography After Photography”, Fotomuseum Winterthur; Museet for Fotokunst, Odense; Brandenburgische Kunstsammlungen, Cottbus; Städtische Galerie Erlangen; Kunsthalle Krems



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